Pagina's

woensdag 23 januari 2013

FOODIE: HOME MADE PASTA SAUCE

zelfgemaakte pasta saus sauce
Jaaa, weer eens een foodie! Ik hoop dat jullie dat net zo leuk vinden als ik zelf. Vandaag een zelfgemaakte pasta saus. Met ontzettend veel groenten! Lekker healthy dus :-)
Weg met de flesjes saus met driemiljoen E-nummers en tien kilo suiker! Dit kun je prima zelf!

Dit heb je nodig :
- kleine winterpeen
- 500 gram gehakt (iets minder kan ook)
- 2 paprika's
- 1 ui in blokjes gesneden
- 2 geperste teentjes knoflook
- 1 prei
- 2 x 400gr tomatenblokjes (in blik)
- zout
- pasta
- Italiaanse kruiden
- paprika poeder
- pasta naar keuze

En zo maak je het :

- Eerst snijdt je de paprika's, ui en prei in blokjes / schijfjes. De knoflook pers je, of snijdt je heel fijn. De wortel kun je het beste raspen met een grove rasp. Als je deze niet hebt kun je hem natuurlijk ook gewoon snijden. Voor alle groenten geldt: even goed wassen en schoonmaken natuurlijk!

- Rul het gehakt in een klein beetje olie, wanneer het gehakt lichtbruin is voeg je de gesneden ui en knoflook toe. Dit roerbak je een minuutje. Ondertussen voeg je naar smaak zout, peper, paprikapoeder en Italiaanse kruiden toe. Ik heb gemerkt dat je voor deze (grote) hoeveelheid aardig wat kruiden nodig hebt.

- Vervolgens voeg je de paprika, prei en wortel toe. Dit roerbak je een paar minuten tot het een klein beetje begint te garen.

- Nu voeg je de inhoud van de twee blikjes tomaat toe. Vanaf nu kun je het zo'n twintig minuten laten pruttelen op middelhoog vuur, wel af en toe roeren!

- Ondertussen kook je de pasta zoals staat vermeld op de verpakking van de pasta. 

- Proef nog even of je de saus kruidig genoeg vindt. Ik heb op het laatst nog aardig wat toegevoegd!

Tip: Vind je dat je teveel groenten en te weinig 'saus' hebt? Voeg dan een paar lepels van het water waar je de pasta in hebt gekookt toe, totdat je de hoeveelheid voldoende vindt. Door het zetmeel van de pasta zal de saus gelijk ietsje binden. Wil je een dikkere saus? - vind ik persoonlijk heel lekker - Maak dan wat maizena aan met koud water en voeg dit toe.

You did it! Je eigen, gezonde, pastasaus! Bon Apetit!

Als het goed is heb je nu een flinke pan saus, genoeg voor 6 personen. (Grote eters!) Je kunt de saus prima invriezen als het teveel is. Maar ik maak graag veel saus aangezien ik mijn pasta graag verdrink in de saus!


Liefs,
Marieke

4 opmerkingen:

  1. Oeh ziet er super lekker uit! Ik zag dat je communicatie studeerde op de HBO, maar wel VWO hebt gedaan. Zou ik misschien mogen weten waarom je deze keuze hebt gemaakt? Ik twijfel namelijk tussen het WO en HBO. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk mag je dat vragen! Ik koos voor HBO omdat ik iets meer een 'praktijk-kindje' ben, zoals ik dat zelf noem. Ik wist niet of ik het wel leuk zou vinden om nagenoeg alleen maar boeken te moeten bestuderen, vandaar dat ik HBO ging doen! Nu heb ik praktijk en theorie, en besef dat ik alleen theorie oer-saai zou hebben gevonden.

      Wat voor een studie wil je gaan doen?

      Verwijderen
    2. Zelfde verhaal hier! Ik vind alleen dat theoretische echt verschrikkelijk en dat ik nu voor HBO heb gekozen is de beste keuze ooit, het is zo praktisch en dat vind ik echt super leuk! Op de universiteit weet je zeker dat je bijna geen praktijk zult hebben, dus denk er goed over na :)

      Verwijderen
  2. Oeh, dat ziet er weer heeerrrlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen