Pagina's

dinsdag 31 juli 2012

FOODIE: Mango-Yogurt Recipe

Ik heb het al vaker laten doorschijnen: ik ben dol op koken en bakken. Dus hier is hij dan: de Mango Yogurt taart waar ik het laatst over had. Ooh wat was hij heerlijk, en vandaag deel ik het recept, zodat ook jullie er van kunnen genieten.
Het recept heb ik van Rudolphs' Bakery, maar ik heb wel wat dingen aangepast. Ik gebruikte volgens mij een iets kleinere springvorm, namelijk een met een doorsnede van 23 cm. Ik vind dit formaat persoonlijk prima, maar heb hiervoor dus wel het recept wat moeten aanpassen.
Hieronder het stappen-plan naar een heerlijk zomerse taart. (Ook zonder zomer zon smaakt hij fantastisch!)

Bodem

  • 90 g boter
  • 175 g lange vingers

Mangovulling

  • 5 blaadjes gelatine
  • 425 ml mangopuree

Yoghurtmousse

  • 8 blaadjes gelatine
  • 600 ml volle yoghurt
  • 100 g suiker
  • 1 el vanillesuiker
  • 1 citroen
  • 300 ml room

Extra nodig

  • springvorm (doorsnede ca 23 cm)
  • boter om in te vetten
  • plastic folie

Bereiding

Smeer de springvorm even in met boter en bekleed deze daarna met plastic folie. Zorg ervoor dat deze zo glad mogelijk zit.

Nu verkruimel je de lange vingers. Je maakt ze zo fijn mogelijk. Ondertussen smelt je de boter, let wel op dat deze niet bruin wordt! Ten slotte meng je de boter met de kruimels, giet niet direct alle boter er bij, maar doe dit geleidelijk, totdat het een mooie structuur wordt voor de bodem. Het mengsel doe je in de springvorm en druk je stevig aan. Zet de springvorm in de koelkast.

Leg 5 blaadjes gelatine in een schaaltje met water, doe ditzelfde in een ander schaaltje met nog 8 blaadjes. Laat dit even weken.

Hierna verwarm je drie eetlepels van de mangopuree met de 5 blaadjes gelatine en wat aanhangend vocht totdat de gelatine volledig is vermengd met de puree. Haal de pan van het vuur en meng de rest van de puree met het mengsel.

Pak nu de slagroom er bij en klop deze lobbig, samen met de suiker en vanillesuiker. Zorg ervoor dat het een beetje de structuur van de yoghurt krijgt. Verwarm nu 4 eetlepels yoghurt met de overige gelatine en meng totdat het goed samen is gekomen.

Daarna kun je de slagroom, yoghurt met gelatine, overige yoghurt en het sap van één citroen samen mengen, totdat je geen verschil meer ziet tussen de verschillende ingrediënten.

Zodra alles gemengd is pak je de springvorm er weer bij en giet de helft van het yoghurt mengsel in de vorm. Hierna schenk je (in een cirkel beweging) de helft van de mango puree in de yoghurt. Deze zakt weg, maar dat is niet erg. Je pakt nu een vork er roert een beetje door de taart zodat deze gaat 'marmeren'. Niet téveel roeren, want dan krijg je een gewone oranje taart. Met de mengsels die je over hebt herhaal je deze stappen.

Tadaa: daar is hij dan, je eigen mango-yogurt taart!

Laat hem een paar uurtjes opstijven in de koelkast en smullen maar! Als je het lekker vindt kun je hem nog decoreren met wat slagroom.



Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, laat maar weten!


Liefs,
Marieke



PS: Misschien houd je een beetje vulling over, schenk dit dan in een schaaltje en laat het opstijven, net als de taart want ook als toetje is dit héééérlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten