Pagina's

woensdag 8 februari 2012

HEALTH&FOODIES : Cranberries

Sap, thee, koekjes, taart, ja ze zitten overal in: cranberries. Er zijn zelfs mensen die het sap mixen met een lekker scheutje wodka. In reclames, lifestyle- en kookboeken en op het internet, óveral kom je ze tegen! Het zou hét super-fruit zijn. Maar wat is er nu zo gezond aan deze mooi gekleurde besjes?

Vandaag in de supermarkt besloot ik een flesje cranberry juice mee te nemen: ik was wel eens nieuwschierig, zou ik me hier helemaal fris en fruitig door gaan voelen?

Eenmaal thuis heb ik gelijk een glaasje genomen, dat heb ik nu eenmaal, als ik iets nieuws heb moet het gelijk gebruikt of geprobeerd worden. Het heeft een mooi kleurtje, en net als op de foto hiernaast ziet het er lekker en gezellig uit. Maar de smaak, die is even wennen. Hij is heel moeilijk te omschrijven, ik vind het persoonlijk wel lekker, maar apart is het wel! Ik heb de light versie, omdat de andere soorten veel toegevoegde suikers hebben, stukken minder gezond natuurlijk!

Nu heb ik even opgezocht wat er zo 'super' aan dit fruit is, hier komt 'ie!
Ten eerste is het heel goed voor je blaas, dus wel een ideetje als je een keer blaasontsteking hebt natuurlijk, en goede vochtafdrijving is nooit verkeerd!
Daarnaast wordt er beweerd dat het hoge gehalte anti-oxidanten in de besjes, helpt bij de preventie tegen kanker. Dit zijn dus medische redenen waarom je het zou kunnen gaan drinken.

Ook leuk om te weten is dat de grote hoeveelheid vitamines in cranberries zorgen voor een betere huid, mooier haar en sterkere nagels. Nu merk ik dat met de kou, en medicijnen die ik een tijdje moest slikken, mijn haar heel erg uitvalt, afbreekt en dun wordt, dus ik ga het proberen!
Als ik echt merk dat het helpt, dan laat ik het jullie natuurlijk weten! Ik blijf hopen op een enorme energie boost: ik ben benieuwd!

edit: ik lees net dat het ook heel erg goed voor je gebit is! Het vermindert de hoeveelheid tandplak, en gaatjes krijgen ook minder kans, mits je de versie zonder extra suikers drinkt natuurlijk :)

Drink jij ook craberry sap, en merk je dat het je goed doet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten